De Lean mythes ontzenuwd! Mythe 2

Waar het bij Lean om draait is dat de creativiteit en expertise van de medewerkers wordt ingezet om iedere dag te kijken naar de beste manier van werken. Met deze beste manier van werken stellen we onze klanten tevreden.

De Lean mythes ontzenuwd! Mythe 1

Medewerkers die meewerken aan het verbeteren van hun eigen werk hoeven niet bang te zijn voor ontslag. Lean organisaties zullen eerder investeren in hun medewerkers dan dat ze er afscheid van nemen.

Gemba. Daar waar maximale waarde voor de klant wordt gerealiseerd.

Go and see, ask why en respect people. Zoek als leider de werkvloer op, het moment om met eigen ogen te zien hoe het werk gedaan wordt en problemen worden opgelost.

“Duurzame verbetering realiseren is het mooiste wat er is”

De verbetercoach is verantwoordelijk voor het ophalen en uitwerken van verbetervoorstellen vanuit het team. Hiermee zorg je voor eigenaarschap voor continu verbeteren in de teams op de werkvloer.

Waarom scrummen als de Lean filosofie en -tools ook kunnen?

We laten nog te vaak kansen liggen wat betreft de Lean methode en -tools die we kunnen toepassen.

Dagstart: van mijn en jouw werk, óns werk maken.

De dagstart is hét voorbeeld van Mens én Prestatie. Dat begint al bij de check-in.

Painstorm.

Om grip te krijgen welke kansen er liggen is een Painstorm de uitkomst. Dit is een sessie met betrokkenen waarin stapsgewijs inzicht wordt verkregen in wat nog niet in beeld is, maar wel impact heeft op de organisatie.

Continu verbeteren? Zorg voor eigenaarschap en motivatie.

De verbetercoach is verantwoordelijk voor het ophalen en uitwerken van verbetervoorstellen vanuit het team. Hiermee zorg je voor eigenaarschap voor continu verbeteren in de teams op de werkvloer.

Improvery bij RTLZ How It’s Done

28 april 2022  Op donderdag 28 april werd er afgereisd naar Hilversum. Net buiten het Mediapark bevond zich de filmlocatie, in het kantoor van RTLZ.

Leer en verbeter!

Het Continu Verbeteren met bijvoorbeeld Lean en Agile wordt in steeds meer organisaties toegepast. Hoewel het toepassen hiervan ogenschijnlijk simpel lijkt, kan dit in de praktijk best lastig blijken!

Laatste blogs

Continu Verbeteren in de zorg

De zorgsector staat voor een enorme uitdaging de komende jaren: een toenemende zorgvraag. Improvery begeleidt zorgorganisaties met een integrale veranderaanpak…

Continu Verbeteren in het MKB: kleine stappen, grote resultaten

In het midden- en kleinbedrijf (MKB), en bedrijven net daarboven, is de dagelijkse praktijk vaak hectisch. Ondernemers en teams zijn…

© 2025 Alle rechten voorbehouden - Improvery -