Hoe kan ik mijn strategie realiseren?

Heb je geen idee hoe jouw bedrijfsstrategie concreet gemaakt kan worden? Weet je niet of je op de goede weg bent om je doelen te realiseren? Of misschien is het doel wel alleen bekend op leidinggevend niveau? Worden de talenten van je organisatie niet optimaal benut?

Improvery biedt hulp om de kwaliteit van strategie te vertalen naar kwantiteit. Wij geloven dat het maken van een goede analyse van de binnen- en buitenwereld noodzakelijk is om je strategie te realiseren. Voor het bedrijf van nu en in de toekomst.

Wij geloven dat je alle neuzen in de organisatie, dezelfde richting op kunt krijgen. En dat je met een gestructureerde aanpak, waarbij je de mens en het proces centraal stelt, iedereen betrokken krijgt.

Voeg hier het aanbrengen van focus toe op wat je als organisatie wel en niet gaat doen op lange en korte termijn en het wordt mogelijk om prestaties daadwerkelijk te realiseren en je ultieme doel te halen.

Alles begint bij het maken van de analyse van de binnen- en buitenwereld, waarna de gezamenlijke droom wordt vastgesteld. Het moet een droom zijn die richting geeft voor iedereen en alle lagen uit de organisatie. Vervolgens gaan we samen met medewerkers uit alle lagen uit de organisatie deze droom vertalen naar concrete en (be)stuurbare doelen en ontwikkelen we eigenaarschap op het realiseren van deze doelen in de organisatie. De crux zit hem daarna in het meetbaar maken en (kort) cyclisch (bij)sturen zodat we de doelen ook daadwerkelijk realiseren en PDCA toepassen. Hierbij brengen wij de onder- en de bovenstroom samen zodat we als organisatie echt gaan leren en presteren.

Hoe kan ik een prestatiedoorbraak realiseren?

Herken je dit in jouw organisatie? Je bent vaak brandjes aan het blussen. Het lukt de organisatie niet om een constante kwaliteit te leveren. Iedereen doet zijn uiterste best, maar wat je ook probeert, het lukt niet om duurzaam te verbeteren. Wat is hier aan de hand? Het prestatieplafond is bereikt. Dit vraagt om een mens- en resultaatgerichte aanpak. 

In onze bewezen aanpak, stellen we de mens en de prestatie centraal, want dan is een duurzame prestatiedoorbraak gegarandeerd. Deze werkwijze is ook vastgelegd in het boek “Wij is belangrijker dan Why”: De prestatiedoorbraak van NS, geschreven door Paul van Schaik, partner bij Improvery.

In de eerste stap is het belangrijk om de ambities, doelstelling, het probleem en de grondoorzaken helder te krijgen. Daarna werken we aan een team met eigenaarschap en samenwerking. Vervolgens (her)ontwerpen of scherpen we de bestaande besturing aan. Vanuit de duidelijke verkregen besturing starten we met de voorhoede van de verandering. Het einddoel is dat elke medewerker en manager eigenaarschap neemt voor elke dag presteren en leren. Met deze bewezen aanpak zorgen wij voor grote tevredenheid van onze opdrachtgevers en kunnen we de medewerkers met een gerust hart achterlaten.

Hoe kan ik continu verbeteren?

Heb je het idee dat er weinig vernieuwing in je organisatie zit? Komen je medewerkers met weinig nieuwe ideeën? Denken je medewerkers dat het aandragen van een idee niet leidt tot verandering? Vind je het lastig om een idee concreet tot verbetering te brengen? Duren veranderingen erg lang?

Improvery gelooft dat medewerkers de verbetermotor van een organisatie zijn. Dat iedere medewerker in staat is om ideeën voor verbeteringen aan te dragen. Medewerkers weten als geen ander hoe een proces moet werken en welke verbeteringen er mogelijk zijn. De kunst is om deze mogelijkheden te herkennen en zelf ook weer op te lossen.

Improvery helpt met een aantal zaken om continu te kunnen blijven verbeteren. We helpen leidinggevenden om een sfeer te creëren waarin medewerkers durven te zeggen wat ze belangrijk vinden. Dit betekent dat de leidinggevende zich gaat verdiepen in het werk van zijn medewerkers, goed luistert naar de signalen op de werkvloer en ondersteunt in de dagelijkse verbeteringen.

We leren de medewerkers ook om te herkennen waar mogelijkheden voor verbeteringen liggen en hoe medewerkers zelf deze problemen kunnen oplossen. We beginnen met kleine verbeteringen, zodat medewerkers kunnen leren hoe het proces werkt en direct ook kunnen zien dat het concrete resultaten oplevert.

Improvery helpt ook om de dagelijkse bespreking over de prestaties op een goede manier te voeren. Door die bespreking worden nieuwe verbeteringsmogelijkheden ontdekt en leren medewerkers van elkaars resultaten. Het resultaat van deze aanpak kan heel erg groot zijn. Niet voor niets worden medewerkers de verbetermotor genoemd. Stel je eens voor dat elke medewerker iedere dag een verbetering doet!

Hoe los ik snel een groot probleem op?

Ervaar je een hardnekkig operationeel probleem in je organisatie? Zijn er al meerdere initiatieven geweest, maar is het probleem nog steeds niet opgelost? Heeft het team nog steeds geen afdoende aanpak bedacht of geïmplementeerd? Lijkt het erop dat je wel weet wat er niet goed gaat, maar dat de kern of grondoorzaak nog steeds niet boven tafel is?

Improvery gelooft dat er in iedere organisatie wel een paar hardnekkige problemen zitten. Problemen waar al keer op keer aan gewerkt is en waarbij geprobeerd is om als organisatie te veranderen. Wij geloven dat als je het probleem echt gaat onderzoeken, met een goede representatie van alle stakeholders, je de grondoorzaak te pakken hebt. Als je die grondoorzaak eenmaal hebt, dan kun je deze gaan oplossen.

Hardnekkige problemen blijven vaak hardnekkig omdat men onvoldoende de tijd heeft genomen om een goede analyse te maken. Het is als organisatie wel van belang dat je kunt erkennen dat jouw organisatie een hardnekkig probleem heeft. Daar is lef voor nodig. Dat is de eerste stap in de goede richting.

Improvery gaat voor een duurzame oplossing. Door een goede analyse te maken en te zorgen dat het probleem binnen een, of maximaal twee maanden duurzaam is opgelost. Er zijn diverse mogelijkheden om het hardnekkige probleem te onderzoeken.

Improvery heeft al meerdere malen succes geboekt door de inzet van een Kaizen-event of de A3-Lean methode. De huidige situatie wordt in kaart gebracht en het doel moet worden omschreven. Vervolgens ga je op zoek naar de grondoorzaak. Wanneer deze eenmaal bekend is, kun je werken aan een duurzame oplossing.

Wil je meer weten over Improvery, over onze aanpak, of graag met iemand van ons een gesprek voeren? Dat vinden wij prima! Neem contact met ons op.

Laatste blogs

Dashboarding in een agile organisatie

Binnen organisaties kan het lastig zijn, met name bij een agile werkwijze, rapportages in alle niveaus van een verandering op…

KATA coaching: In 5 Stappen continu verbeteren

Continu verbeteren gaat niet vanzelf. Met behulp van 5 vaste vragen in de (dagelijkse) Kata coaching leer je medewerkers dit…

© 2024 Alle rechten voorbehouden - Improvery -