Missie en visie voorbeelden
Missie en visie zijn meer dan woorden; ze vormen de kern van organisatorische richting en doelen.
Deze praktijkvoorbeelden illustreren hoe heldere missies en visies organisaties vormgeven en drijven naar tastbare resultaten.
Missie voorbeelden
De drijfveer, oftewel de missie, achter je organisatie kan uiteenlopend zijn. Denk bijvoorbeeld aan de volgende voorbeelden van een aantal bekende merken:
- Tesla, dat zich inzet voor duurzame mobiliteit en innovatieve technologieën met de missie: “De wereldwijde overgang naar duurzame energie versnellen.”
- NS, dat gemeenschappen verbindt door betrouwbaar openbaar vervoer te bieden met de missie: “Samen maken we Nederland duurzamer en mobieler.”
- Google, dat zich wereldwijd inzet om informatie toegankelijk te maken en innovatie te stimuleren met de missie: “De informatie van de wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken.”
Deze krachtige missies illustreren hoe richtinggevende doelen en positieve impact samen kunnen gaan, wat deze merken niet alleen zakelijk succesvol maakt, maar ook van blijvende waarde voor de samenleving.
Visie voorbeelden
Op dezelfde manier kan de visie van jouw organisatie verschillende vormen aannemen. Hier vind je een aantal voorbeelden op basis van dezelfde bekende merken:
- Tesla ziet een toekomst voor zich waarin duurzame mobiliteit en innovatieve technologieën de norm zijn.
- NS ziet een Nederland voor zich waarin iedereen snel en gemakkelijk kan reizen, wat bijdraagt aan hechtere gemeenschappen.
- Google ziet een omgeving waarin alle informatie onmiddellijk toegankelijk is, waardoor kennis wereldwijd beschikbaar wordt.
Deze visies lijken misschien enigszins op de missies maar het grote verschil is dat een missie weergeeft waarom je organisatie bestaat, terwijl een visie de gewenste toekomstige staat beschrijft die je wilt bereiken.
Strategie voorbeelden
Terwijl missie en visie de weg wijzen, neemt strategie de praktische stappen om die visie tot leven te brengen. Hier zie je een aantal voorbeelden van hoe een strategie kan worden ingezet:
- Tesla wilt de wereldwijde overgang naar duurzame energie versnellen. Om dat te bereiken maken zij onder andere elektrische auto’s en bouwen zij laadstations.
- NS wilt Nederland duurzamer en mobieler maken. Dat doen ze door betrouwbaar openbaar vervoer aan te bieden.
- Google: Hun visie is dat iedereen overal toegang moet hebben tot informatie, en ze hebben een strategie ontwikkeld om zoekmachines te verbeteren en nieuwe technologieën te creëren.
Bij deze strategievoorbeelden kun je goed zien hoe deze aansluiten op de voorgaande misie en visie voorbeelden.
Waar begin je en hoe pas je het toe?