Improvery collega consultant Tim van den Berg heeft een aantal weken geleden een blog geschreven die je vast wel voorbij hebt zien komen op onze LinkedIn-pagina.  In zijn blog staat Tim stil bij de stelling “Lean is meer dan verbeteren”. Geïnspireerd door deze stelling vroeg ik mij af waarom ik het eigenlijk zo leuk vind om met de continu verbeter filosofie te werken. Iedere dag pas ik de Lean denkwijze toe als ik bezig ben met mijn werk! Nu ik mijn blog schrijf pak ik de kans om met jullie te delen wat ik zo leuk en uitdagend vind aan de continu verbeter filosofie

Wat is de Lean filosofie? 

Wij krijgen vaak de vraag wat Lean nu eigenlijk écht is. Het antwoord is simpel: Lean is leren door te doen en verbeteren in kleine stapjes, continu. Is het dan zo simpel? Ja, in feite wel!

Hoe zet je de lean filosifie effectief in? 

Om wat structuur in aan te brengen in de continu verbeter filosofie gebruik ik de 5 aandachtsgebieden van het 5P model van Improvery als kapstok om aan te geven wat voor mij belangrijk is:

Purpose – iedereen werkt samen aan dezelfde doelen 

Ik wil weten welke doelen we nastreven. Aan de hand van deze doelen kan ik bepalen waar ik wel tijd aan moet besteden en ook waaraan niet. Als we met elkaar aan dezelfde doelen werken, dan kunnen we samenwerken! Omdat ik graag onderdeel van een team ben (en voel), vind ik het belangrijk dat we tijd en aandacht besteden aan het voor iedereen duidelijk krijgen van onze doelen.  

Performance – resultaten en doelen worden gehaald 

Als team creëren we een manier van werken, waarmee we stappen nemen die nodig zijn om de gezamenlijke doelen te bereiken. Elke dag weer. Dit vraagt om het meten van onze prestaties, het frequent bespreken van onze prestaties en bijsturen als dat nodig is (de PDCA-cyclus). Ik word echt heel enthousiast als we elkaar hierbij helpen en echt bijsturen op onze acties. Zo geniet ik ervan wanneer mensen durven te experimenteren en verbeteringen realiseren waarvan ze eerder dachten dat ze dat niet konden. 

Process – processen en producenten/diensten voldoen aan de verwachtingen van de klant 

Processen moeten zo zijn ingericht dat medewerkers in staat zijn om succesvol te zijn en te blijven, zodat we aan de verwachting van de klant voldoen. Maar hoe doen we dat? We hebben allemaal een eigen mening en vaak een eigen manier van werken. Toch kan je heel fijn samenwerken en succesvol worden als je processen standaardiseert. Mijn collega Daan heeft hierover een leuke blog geschreven: ‘Winnen met standaard werken!’. 

Problem Solving – problemen worden structureel opgelost 

Best irritant als je vaker tegen hetzelfde probleem aanloopt. “Wanneer wordt dat nou eens opgelost!”. Dan denk je het te hebben opgelost, komt het probleem gewoon terug. Ik word erg enthousiast als we in kleine stappen verbeteren en daarbij een probleem structureel oplossen door de grondoorzaak aan te pakken.  

People – mensen zijn in staat om continu te verbeteren 

Persoonlijk vind ik dit het mooiste en moeilijkste aandachtsgebied. Iedere medewerker moet zijn of haar rol (kunnen) pakken in continu verbeteren. Hiervoor is onderling vertrouwen, openheid en persoonlijke ontwikkeling nodig. Met elkaar een cultuur creëren waarin het maken van fouten wordt gezien als kans om te verbeteren. Dit is voor mij het ultieme doel als ik denk aan de verbeter filosofie. 

Conclusie van de lean filosofie

Door het proces van continu leren en verbeteren te organiseren ontstaat de situatie dat de echte problemen gesignaleerd worden en opgelost kunnen worden. Zo zorg je ervoor dat je als lerende organisatie je verbeterkracht enorm vergroot. Je bereikt eerder resultaten, ziet de energie en slagvaardigheid toenemen en merkt dat de doelstellingen op tijd bereikt worden. En dat geeft energie! 

Ben je enthousiast geworden over continu verbeteren en het werken met Lean? Natuurlijk ben ik erg nieuwsgierig naar jouw ervaringen. Wil je eens je ervaring delen of meer te weten komen over het 5P model, neem dan snel contact op met mij of een collega! 

Laatste blogs

Laat de klant aanwezig zijn in je organisatie.

Laat de klant aanwezig zijn in je organisatie, zodat je direct weet of je de klant tevreden stelt of bij…

Jij wilt toch ook werken in een High Performing Team?

High performing teams creëren met behulp van de piramide van Lencioni, geweldig hulpmiddel voor een betere teamsamenwerking.

© 2024 Alle rechten voorbehouden - Improvery -