Binnen organisaties kan het lastig zijn, met name bij een agile werkwijze, rapportages in alle niveaus van een verandering op te stellen en daarmee op een juiste wijze te sturen. Dit wordt mogelijk door een juiste opzet en implementatie.   

Dashboards en agile werken   

Een belangrijk concept binnen agile werken, en met name SaFe organisaties, is dat er niet op detail wordt gestuurd: verzoeken worden van bovenaf gedaan om problemen op te lossen, maar de oplossing zelf wordt niet opgedragen aan teams. Deze mate van zelfsturendheid van Scrum teams geeft meer werkplezier en leidt ook tot passende oplossing opgebouwd vanuit expertise.  

Daarbij is het van belang dat het team het uiteindelijk gestelde doel voor ogen houdt, en van bovenaf wordt bijgestuurd waar nodig. Dit wordt vergemakkelijkt door er zeker van te zijn dat iedereen naar dezelfde waarheid kijkt, wat mogelijk wordt gemaakt door een juist dashboard te creëren die beiden werelden samenvoegt. Dit geeft daarmee de werkzaamheden op strategie niveau weer, en alle onderliggende taken tot op detailniveau. Dit geeft één centraal overzicht van alle changes binnen de organisatie en de relaties daartussen: 

In dit blog wordt beschreven hoe een dergelijk dashboard wordt opgezet, en welke inzichten dit kan bieden.

Opzet van de database 

Voor een rapportage is altijd een goed opgezette database nodig: een lijst van informatie welke visueel kan woorden weergeven. Dit kan in de vorm van een Excel bestand, Planner, Azure DevOps tot aan een simpel lijstje in een Word bestand. Welk middel wordt gebruikt is sterk afhankelijk van de behoefte en grootte van de organisatie. 

Om daarmee één centraal dashboard te creëren, met informatie vanuit verschillende lagen van werkzaamheden, moet daartussen een koppeling worden gemaakt. Dit wordt simpelweg bereikt door een kenmerk mee te geven op alle change-items waarin wordt verwezen naar een niveau daarboven: 

Inzichten 

Een dergelijke opzet van data leidt tot verschillende inzichten. Eén daarvan is de weergave van het verloop van changes over de gehele bedrijfsvoering. Daarnaast biedt het inzicht in de relatie tussen geïmplementeerde changes en een verbeterslag in de KPI’s. Dit zal met name het geval zijn in een agile organisatie waarbij een MVP (Minimum viable product ) en elke vervolgiteratie direct wordt geïmplementeerd. Dit leidt, vervolgens, weer tot een effectievere besluitvoering waarin wel, en niet, te investeren om de juiste doelen te behalen. 

Om dit toe te passen is het een randvoorwaarde de juiste middelen in te zetten in de vorm van de database en rapportagetool. Vervolgens is een juiste implementatiestrategie bepalend voor het daadwerkelijk borgen van een oplossing binnen jouw organisatie. 

Wil je meer weten over het creëren van een dashboard, aansluitend op een agile werkwijze? Neem dan gerust contact met ons op om te sparren over de mogelijkheden. 

Wij staan voor je klaar!

[email protected] 06-42174691
Wij werken voor

Contactformulier

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Laatste blogs

Laat de klant aanwezig zijn in je organisatie.

Laat de klant aanwezig zijn in je organisatie, zodat je direct weet of je de klant tevreden stelt of bij…

Jij wilt toch ook werken in een High Performing Team?

High performing teams creëren met behulp van de piramide van Lencioni, geweldig hulpmiddel voor een betere teamsamenwerking.

© 2024 Alle rechten voorbehouden - Improvery -