Binnen organisaties kan het lastig zijn, met name bij een agile werkwijze, om rapportages op alle niveaus van een verandering op te stellen en daarmee op een juiste wijze te sturen. Dit wordt mogelijk door een juiste opzet en implementatie.
Dashboards en agile werken
Een belangrijk concept binnen agile werken, en met name SaFe organisaties, is dat er niet op detail wordt gestuurd: verzoeken worden van bovenaf gedaan om problemen op te lossen, maar de oplossing zelf wordt niet opgedragen aan teams. Deze mate van zelfsturendheid van Scrum teams geeft meer werkplezier en leidt ook tot passende oplossingen, gebouwd vanuit expertise.
Daarbij is het van belang dat het team het uiteindelijk gestelde doel voor ogen houdt en dat alleen van bovenaf wordt bijgestuurd waar nodig. Dit vereist echter wel dat iedereen naar dezelfde waarheid kijkt. En dat is alleen mogelijk door een juist dashboard te creëren die beide werelden samenvoegt. Dit dashboard geeft daarmee de werkzaamheden op strategisch niveau weer tot en met alle onderliggende taken op detailniveau. Eén centraal overzicht dus van alle changes binnen de organisatie en de relaties daartussen:

In dit blog wordt beschreven hoe een dergelijk dashboard wordt opgezet, en welke inzichten dit kan bieden.
Opzet van de database
Voor een rapportage is altijd een goed opgezette database nodig: een lijst van informatie die visueel kan worden weergeven. Dit kan in de vorm van een Excel bestand, Planner, Azure DevOps tot aan een simpel lijstje in een Word bestand. Welk middel wordt gebruikt is sterk afhankelijk van de behoefte en grootte van de organisatie.
Om daarmee één centraal dashboard te creëren, met informatie vanuit verschillende lagen van werkzaamheden, moet daartussen een koppeling worden gemaakt. Dit wordt simpelweg bereikt door een kenmerk mee te geven op alle change-items waarin wordt verwezen naar een niveau daarboven:

Inzichten
Een dergelijke opzet van data leidt tot verschillende inzichten. Eén daarvan is de weergave van het verloop van changes over de gehele bedrijfsvoering. Daarnaast biedt het inzicht in de relatie tussen geïmplementeerde changes en een verbeterslag in de KPI’s. Dit zal met name het geval zijn in een agile organisatie waarbij een MVP (Minimum Viable Product) en elke vervolgiteratie direct wordt geïmplementeerd. Dit leidt vervolgens weer tot een effectievere besluitvoering over de vraag waarin geïnvesteerd moet worden om de juiste doelen te behalen.

Om dit te kunnen toepassen is het een randvoorwaarde om te beschikken over een database en rapportagetool. Vervolgens is uiteraard een juiste implementatiestrategie bepalend voor het daadwerkelijk borgen van een oplossing binnen jouw organisatie.
Wil je meer weten over het creëren van een dashboard, aansluitend op een agile werkwijze? Neem dan gerust contact met ons op om te sparren over de mogelijkheden.


Contactformulier
We nemen graag contact met je op!