Op mijn favoriete T-shirt tijdens de middelbare schooltijd stond een foto van Einstein die zijn tong uitsteekt met de tekst “Iemand die nog nooit een fout heeft gemaakt, heeft nog nooit iets nieuws geprobeerd”.  Nooit gedacht dat ik deze quote later in mijn werk zou gebruiken als consultant continu verbeteren.

“Iemand die nog nooit een fout heeft gemaakt, heeft nog nooit iets nieuws geprobeerd”. – Einstein.

Kim van Dijk

Stel je voor dat je afdelingsdoelen ‘op groen’ staan. Alles lijkt onder controle. Je manager blij, jij geen stress. Iedereen tevreden en iedereen blijft doen wat hij/zij deed, want dat werkt. Groen = goed.  Je vaart blijkbaar de juiste koers richting je eindresultaat en je doet de juiste dingen om je doel te bereiken. Toch?

Hoe zorg je er dan voor dat je blijft verbeteren en innoveren?

Door het gebruiken van problemen, mislukkingen en fouten. Het is natuurlijk niet leuk om te erkennen dat je iets fout hebt gedaan of er iets fout is gegaan. “Fouten zijn fout”. De kunst is om er van te leren en het te zien als een mogelijkheid om het beter te doen en het in de toekomst te voorkomen.

Een cultuur waarin fouten maken mag begint volgens mij bij een manager. Het goede voorbeeld geven doe je door je eigen fouten bespreekbaar te maken. Medewerkers zullen dit dan ook sneller doen. Mijn collega werkt nu bij een organisatie waar ze “FuckUps” als vast agenda punt hebben bij hun wekelijks overleg. Het idee is dat het delen en hardop uitspreken van fouten zorgt voor herkenbaarheid en minder schaamte. Het werkt om te leren van elkaar en het de volgende keer anders aan te pakken.

Om verder te groeien wil je werken met een team met gedrevenheid om continu te verbeteren in plaats van de houding ’het gaat toch goed’. Of -nog erger- ‘zo doen we dit altijd al’. In een omgeving waar je mag experimenteren en niet berust in ‘dat hebben we al eens geprobeerd’.  Problemen zijn goed dus.

Alles op groen? Geen problemen? Dat is pas een probleem!

Ik wil jou en je organisatie uitdagen om problemen te erkennen en bespreekbaar te maken. Heb je hulp nodig bij hoe je dit efficiënt aanpakt? Aarzel niet om contact op te nemen met een van onze consultants continu verbeteren.

Laatste blogs

Laat de klant aanwezig zijn in je organisatie.

Laat de klant aanwezig zijn in je organisatie, zodat je direct weet of je de klant tevreden stelt of bij…

Jij wilt toch ook werken in een High Performing Team?

High performing teams creëren met behulp van de piramide van Lencioni, geweldig hulpmiddel voor een betere teamsamenwerking.

© 2024 Alle rechten voorbehouden - Improvery -