Fern Meyer
Relatiemanager
Geloof het of niet, mijn ‘relatie’ met Improvery is begonnen als ‘klantrelatie’. Nu wordt dit geen lofzang over Improvery, maar het is een weergave van mijn gedachten ten tijde van onze ontmoeting.
Geïnspireerd door de quote van Stephen R. Covey:
“The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply”.
En zo kwam het dat ik op een zekere dag naar mijn agenda aan het turen was. Straks een afspraak met twee veranderkundigen. Ze komen praten, maar waarom exact is me nog niet geheel duidelijk. De basis van het team is op orde gebracht en er zijn mooie plannen gemaakt om duurzaam te verbeteren. Maar het stagneert… hoe ik de plannen ook uitleg, we erover vergaderen, er lijkt nauwelijks ontwikkeling in te zitten. Duurzaam verbeteren verandert langzaam in duurzaam piekeren.
De week hiervoor had ik een afspraak van een uur met een veranderkundige die bij mij op de lijn was gekomen. Gedurende dit uur heb ik geluisterd naar de aanbevelingen van methodes die deze veranderkundige toepast. Dit zou mij geweldige resultaten gaan opleveren. Ik humde wat, maar wat duurde dit uur lang. Zodra ik mijn situatie uiteen wilde zetten werd ik onderbroken. Onderbroken door verhalen over andere organisaties en eenzelfde dilemma’s. Was mijn situatie een dilemma? Ach, hij zal het weten, al was ik er zelf nog niet zo zeker van.
Maar vandaag dus een afspraak met twee andere veranderkundigen. Dit keer van Improvery. Benieuwd naar het verloop van het gesprek laat ik ze binnen. Na een prettige kennismaking wacht ik even af naar wat komen gaat. Daar is de eerste vraag, gevolgd door een tweede, derde enzovoorts.
Mijn collega en ik kijken elkaar enthousiast en tegelijk verbaasd aan. We worden gevraagd hen mee te nemen in onze dagelijkse werkzaamheden, strategieën, ideeën, hoe we zaken aanpakken en waar we tegenaan lopen. Ze zijn enthousiast over onze aanpak en stellen verdiepende vragen. Het uur vliegt om!
Al pratend wordt het beeld scherper en scherper. Ik hoor nog niet wat voor prachtige methodes Improvery dan heeft om ons ‘dilemma’ op te lossen. Er wordt gewoon geluisterd….
De tijd is eigenlijk te kort, maar aan het einde van de meeting plannen we direct een vervolgafspraak. Mijn collega en ik krijgen de belofte van deze twee consultants dat ze, hetgeen ze gehoord hebben, zullen uitwerken om hier de volgende keer mee verder te gaan.
Na een hartelijk afscheid ben ik weer alleen in mijn kantoor. Een zucht van verlichting ontsnapt. Continu & duurzaam verbeteren… Ik weet nog steeds niet hoe, maar ik heb het volste vertrouwen dat we met elkaar en het team hier een modus in gaan vinden!