In het midden- en kleinbedrijf (MKB), en bedrijven net daarboven, is de dagelijkse praktijk vaak hectisch. Ondernemers en teams zijn voortdurend bezig met het bedienen van klanten, het beheren van leveranciers en het oplossen van operationele uitdagingen. In deze dynamiek is het niet gek dat je aan het eind van een drukke dag ziet dat de acties die bijdragen aan de lange termijn, helaas weer zijn blijven liggen. Brandjes geblust en weer door. Voor verbeteren is geen tijd. We weten dat het anders moet, maar zonder het blussen van die brand geen business, het verbeteren kost gewoon te veel tijd.

Van brandjes blussen naar continu slimmer werken

Veel MKB’ers willen best verbeteren, maar vinden er simpelweg de tijd niet voor. Begrijpelijk, de waan van de dag regeert. Maar precies daar zit de crux: als je het altijd uitstelt, blijf je in dezelfde cirkel draaien. Herstelwerk, spoedacties, vertragingen. En ondertussen lopen kosten, stress en frustraties op.

Wat als je één keer die terugkerende fout onderzoekt en aanpakt bij de oorzaak? Of die irritante Excel-lijst automatiseert? Of gewoon duidelijk afspreekt wie wat doet?

Dan hoef je niet telkens opnieuw te fixen. Dan creëer je rust, overzicht en ruimte voor groei. En vooral, lucht om weer adem te halen.

Continu verbeteren in het MKB betekent niet dat je een groot Lean-programma moet opzetten of iedereen aan de post-its moet zetten. Het betekent vooral: structureel leren van wat beter kan, in kleine stapjes, samen met je team.

Krachtig MKB-team in 10 minuten per dag

Wil jij uitbreken uit de vicieuze cirkel van brandjes blussen naar een beheerste organisatie? Jouw medewerkers zijn hiervoor de sleutel. Zij zijn dagelijks betrokken bij de operationele processen en hebben waardevolle inzichten in waar het knelt en waar verbeteringen mogelijk zijn. Door hen actief te betrekken bij continu verbeteren, benut je niet alleen hun kennis, maar vergroot je ook hun betrokkenheid, motivatie én eigenaarschap. De cultuur verschuift van ad hoc oplossen naar gestructureerd verbeteren.

En het mooie is: het kan al met 10 minuten per dag. Denk aan een korte dagstart met een verbeterbord, KATA coaching of een wekelijks reflectiemoment. Kleine momenten, grote impact.

Inspiratie nodig?

Bekijk onze cases en blogs, zoals:

Ankelien staat voor je klaar!

a.scheper@improvery.nl 06 – 31211589
Continu Verbeteren in het MKB: kleine stappen, grote resultaten Ankelien Scheper 25 Continu Verbeteren in het MKB: kleine stappen, grote resultaten cta pijl
Wij werken voor
Continu Verbeteren in het MKB: kleine stappen, grote resultaten Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.03.57
Continu Verbeteren in het MKB: kleine stappen, grote resultaten Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.02.43
Continu Verbeteren in het MKB: kleine stappen, grote resultaten Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.05.42
Continu Verbeteren in het MKB: kleine stappen, grote resultaten Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.03.51
Continu Verbeteren in het MKB: kleine stappen, grote resultaten Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.02.34
Continu Verbeteren in het MKB: kleine stappen, grote resultaten Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.02.25
Continu Verbeteren in het MKB: kleine stappen, grote resultaten Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.05.33
Continu Verbeteren in het MKB: kleine stappen, grote resultaten Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.03.45
Continu Verbeteren in het MKB: kleine stappen, grote resultaten Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.05.26
Continu Verbeteren in het MKB: kleine stappen, grote resultaten Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.03.36
Continu Verbeteren in het MKB: kleine stappen, grote resultaten Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.02.14
Continu Verbeteren in het MKB: kleine stappen, grote resultaten Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.05.18
Continu Verbeteren in het MKB: kleine stappen, grote resultaten Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.03.30

Contactformulier

We nemen graag contact met je op!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Laatste blogs

Continu Verbeteren in de zorg

De zorgsector staat voor een enorme uitdaging de komende jaren: een toenemende zorgvraag. Improvery begeleidt zorgorganisaties met een integrale veranderaanpak…

Continu Verbeteren in het MKB: kleine stappen, grote resultaten

In het midden- en kleinbedrijf (MKB), en bedrijven net daarboven, is de dagelijkse praktijk vaak hectisch. Ondernemers en teams zijn…

© 2025 Alle rechten voorbehouden - Improvery -