De uitdaging bij de HR afdeling

De focus bij HR lag op het proces. Denk hierbij aan het proces van recruitment en het onboardingsproces. Ook voor gemeenten is er een krappe arbeidsmarkt en kandidaten zitten in een luxe positie. Snel je contract in handen hebben is belangrijk als werkgever, want voordat je het weet, vis je achter het net…

Het probleem was alleen dat onduidelijk was hoelang die processen momenteel duurden, maar ook welke doorlooptijd eigenlijk wenselijk was en hoe de doorlooptijd real-time gemonitord kan worden.

De aanpak: eerst de huidige situatie begrijpen

Via meerdere proces workshops zijn 6 HR-processen en 93 knelpunten in kaart gebracht. En via het gebruik van de impact en inspannings-matrix, i.c.m. de meeste aanvragen zijn we aan de slag gegaan met de verbeteringen.

Proces, strategie en beste manier van werken integreren bij gemeente Capelle a/d IJssel tim blog

Uitkomst en vervolg

Een van de eerste inzichten tijdens de sessies was het inzicht in elkaars taken.

‘’Goh, wat doen jullie eigenlijk veel!’’

Het samen oppakken van de geprioriteerde knelpunten, en daarmee eigenaarschap creëren over het proces was de logische vervolgstap. Naast het oppakken van de verbeteringen, kwam de vraag naar voren: ‘’hoe goed gaat het nu eigenlijk?’’

Daarmee was er behoefte aan inzicht in de performance; inzicht wat nu nog ontbrak en waarvoor een dashboard is ontwikkeld die real-time inzage geeft in de doorlooptijden, afwijkingen en to-do’s. Hiermee is de performance al verbeterd naar 90% binnen de gestelde doorlooptijd, een mooie prestatie!

De uitdaging bij de afdeling Duurzaamheid

De uitdaging op deze afdeling is een van de grootste uitdagingen van onze tijd.
Hoe kan Capelle duurzamer worden? En welke rol speelt en of neemt de gemeente hierin?

Aan deskundigheid geen gebrek! Maar wordt het programma Duurzaamheid op een juiste manier door vertaald naar de projecten? Hoe houden we meetbaar overzicht in onze projecten, en zorgen we ervoor dat deze op eenzelfde manier worden aangevlogen?

De opdracht was om een start te maken met het vinden van antwoorden op deze vragen, zodat het team hier vervolgens zelfstandig verder mee aan de slag kon gaan.

De aanpak: eerst de huidige situatie begrijpen

Om te toetsen of het team hetzelfde dacht over de richting als het MT, is er, geïnspireerd op onze 5P-piramide, gestart met een brede organisatie-analyse d.m.v. één-op-één interviews met alle teamleden.


Uitkomst en vervolg

Uit de analyse kwam naar voren dat er een sterke behoefte was aan:

  • Een duidelijk doel en richting
  • Een eenduidige project-aanpak
  • Overzicht en inzicht  van de projecten
  • Meetbaarheid van de projecten

Om dit te realiseren zijn er twee werkgroepen opgezet die zich enerzijds focusten op het ontwikkelen van een OGSM, waarmee richting en meetbaarheid duidelijker werd, en anderzijds op ‘projectmatig werken’ waardoor er inzicht en overzicht was van alle projecten, incl. een eenduidige projectmatige aanpak.

Na het opzetten van de werkgroepen is de coördinatie en facilitatie overgedragen aan een ‘leidende coalitie’ die zorgdraagt voor het verdere succes van de werkgroepen. Een mooi resultaat voor deze afdeling!

Conclusie

Verandering begint bij urgentie en bewustwording dat er iets moet veranderen. Of dit nu gaat om een norm die niet gehaald wordt en een noodzaak om het proces beter te begrijpen (hoe lang mag iets duren), of een gedragen behoefte aan een duidelijker doel, de urgentie is het startpunt.

Via de urgentie worden de medewerkers in beweging gezet om actief mee te doen, wat terugkwam in bv. de werkgroepen, waar voortvarend te werk werd gegaan door het team. 

Het mooiste resultaat was om te zien hoe de urgentie daadwerkelijk gevoeld werd en de drijfveer werd achter de pro-actieve acties. 

Of, zoals de duurzaamheidsmanager aangaf nadat de opdracht was afgerond: ”We hebben hier echt op door kunnen bouwen”. 

Eens sparren of wij binnen jouw organisatie samen successen kunnen behalen? Laat het ons weten!

t.van.den.berg@improvery.nl 06 – 10426873
Proces, strategie en beste manier van werken integreren bij gemeente Capelle a/d IJssel www.ELVE .nl Improvery 68 scaled e1735901447137 Proces, strategie en beste manier van werken integreren bij gemeente Capelle a/d IJssel cta pijl
Wij werken voor
Proces, strategie en beste manier van werken integreren bij gemeente Capelle a/d IJssel Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.03.57
Proces, strategie en beste manier van werken integreren bij gemeente Capelle a/d IJssel Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.02.43
Proces, strategie en beste manier van werken integreren bij gemeente Capelle a/d IJssel Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.05.42
Proces, strategie en beste manier van werken integreren bij gemeente Capelle a/d IJssel Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.03.51
Proces, strategie en beste manier van werken integreren bij gemeente Capelle a/d IJssel Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.02.34
Proces, strategie en beste manier van werken integreren bij gemeente Capelle a/d IJssel Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.02.25
Proces, strategie en beste manier van werken integreren bij gemeente Capelle a/d IJssel Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.05.33
Proces, strategie en beste manier van werken integreren bij gemeente Capelle a/d IJssel Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.03.45
Proces, strategie en beste manier van werken integreren bij gemeente Capelle a/d IJssel Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.05.26
Proces, strategie en beste manier van werken integreren bij gemeente Capelle a/d IJssel Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.03.36
Proces, strategie en beste manier van werken integreren bij gemeente Capelle a/d IJssel Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.02.14
Proces, strategie en beste manier van werken integreren bij gemeente Capelle a/d IJssel Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.05.18
Proces, strategie en beste manier van werken integreren bij gemeente Capelle a/d IJssel Schermafbeelding 2022 01 03 om 10.03.30

Contactformulier

We nemen graag contact met je op!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Laatste blogs

De zorg van morgen vraagt om mensgerichte verandering 

De zorgsector staat voor grote uitdagingen. De zorgvraag groeit, terwijl de arbeidsmarkt steeds krapper wordt.

Continu Verbeteren in de zorg

De zorgsector staat voor een enorme uitdaging de komende jaren: een toenemende zorgvraag. Improvery begeleidt zorgorganisaties met een integrale veranderaanpak…

© 2025 Alle rechten voorbehouden - Improvery -