Bij Lean wordt vaak gedacht aan procesverbeteringen aan de hand van de A3-methode. Het mooie aan A3’s is dat het vaak kleine optimalisaties zijn die bijdragen aan het verbeteren van kwaliteit, looptijd en of (klant-)tevredenheid.
Daarnaast is het een fijne manier om als medewerker niet aan de zijlijn te staan als er een probleem is, maar samen, actief mee te werken aan een tegenmaatregel.
Mooie bijvangst is het verhogen van teamsamenwerking en het ontwikkelen van kritisch nadenken en probleemoplossend vermogen.
Maar is een optimalisatie ook daadwerkelijk een verbetering?
Problem Solving is onderdeel van het Improvery 5P-model.
Er zijn dus nog 4 andere P’s welke bijdragen aan het opzetten van een continu verbeter cultuur.
Om te weten of optimalisaties ook een verbetering zijn, is het belangrijk om te weten of deze in lijn zijn met de organisatie doelen en richting.
De ‘P’ van ‘Purpose’ is hiervoor cruciaal.
De eerste uitdaging is vaak al om de neuzen dezelfde k(l)ant op te krijgen.
Een leuke test hiervoor is om aan een aantal medewerkers te vragen wat de team doelen en visie zijn. Zijn deze bekend?
En zo ja, wordt binnen het team een hetzelfde antwoord gegeven?
De ervaring leert dat dit vaak niet (volledig) het geval is.
Want als iedereen weet wat het doel is, waarom dit doel belangrijk is en hoe de organisatie dit wil bereiken, dan weet je ook of jouw A3 een daadwerkelijke verbetering is.
Een OGSM helpt om deze vertaalslag te maken, daarnaast besteden wij hier ook veel aandacht aan in onze Black Belt training.