“Wat is het verschil tussen Lean en Agile?” Een vraag die vaak naar boven komt tijdens zowel Agile als Lean trainingen. Ook bedrijven kiezen vaak voor één van de twee methoden om in de organisatie toe te passen. In deze post wil ik graag ingaan op hoe ze elkaar juist versterken in een dynamische omgeving.


Wat is Lean

Een filosofie die is gericht op een cultuur van continu verbeteren. Het is een manier van werken waarbij de gehele organisatie zich richt op het creëren van waarde voor de klant in alle processen. Door de klant centraal te stellen elimineer je verspillingen die geen waarde toevoegen en worden keuzes gemaakt op basis van de behoeften van de klant.

Wat is Agile

Agile betekent letterlijk; behendigheid, wendbaar of lenigheid. Organisaties die ‘Agile’ werken zijn ervan bewust dat omstandigheden continu veranderen en stelt ze in staat om hier effectief op in te spelen. Als organisaties Agile werken wordt meestal de ‘Scrum methode’ bedoeld. Met Scrum zorg je ervoor dat je zo snel mogelijk waarde toevoegt voor de klant.

Hoe versterken ze elkaar?

Door het toepassen van zowel Lean als Agile in je organisatie ga je verschillende voordelen zien;

  • Klantgericht: Zowel Lean als Agile zijn gericht op het toevoegen van waarde voor de klant. Dit zorgt ervoor dat de klanttevredenheid verbetert
  • Snellere ontwikkeling producten/projecten; door het werken met korte sprints is er snelle bijsturing en feedback waar nodig
  • Hogere kwaliteit; Door het toepassen van Lean wordt er meer aandacht besteed aan de klant centraal stellen en continu verbeteren
  • Verspillingen worden geëlimineerd; Bij het toepassen van Lean wordt er gekeken waar verspilling in het proces zit. Door deze verspilling te elimineren wordt er efficiënter gewerkt en verbeteren daardoor duurzaam de prestaties van de organisatie
  • Flexibiliteit: Agile is gericht op flexibiliteit en samenwerking. Dit zorgt ervoor dat een organisatie snel kan reageren op veranderingen in de markt.

Hoe ziet dit eruit in de praktijk?

Door deze twee methoden samen te voegen kun je projecten op een gestructureerde manier aanpakken waarbij continu verbeteren de bovenhand heeft. Scrum leert je om projecten op te knippen in kleine, overzichtelijke stappen. Hierdoor is het mogelijk om snel te reageren op veranderingen, komen fouten snel aan de oppervlakte waardoor je weer kan leren en verbeteren. De verantwoordelijkheid en eigenaarschap ligt volledig binnen het ‘Scrumteam’. Dit zorgt onder andere voor een hogere medewerker tevredenheid en betrokkenheid. Daarnaast geeft het veel transparantie naar zowel je stakeholders als de projectleden. 

Een ander groot voordeel is dat je makkelijk successen kan vieren, doordat iedere sprint zaken worden opgeleverd die van toegevoegde waarde zijn voor de klant/opdrachtgever.

Werk je in een dynamische omgeving waarbij de wereld vaak verandert en waar projecten continu vastlopen; dan is het zeker de moeite waard om te kijken naar de mogelijkheden van het toepassen van Lean en Agile in je organisatie! Mijn collega’s en ik gaan hier graag met je over in gesprek.

Laatste blogs

Dashboarding in een agile organisatie

Binnen organisaties kan het lastig zijn, met name bij een agile werkwijze, rapportages in alle niveaus van een verandering op…

KATA coaching: In 5 Stappen continu verbeteren

Continu verbeteren gaat niet vanzelf. Met behulp van 5 vaste vragen in de (dagelijkse) Kata coaching leer je medewerkers dit…

© 2024 Alle rechten voorbehouden - Improvery -