De wereld om ons heen verandert steeds sneller. Zo veranderen ook de wensen van onze klanten. Als je concurrerend wilt blijven, dan dien je voortdurend na te denken over waar je klanten staan, waar ze naartoe willen en hoe je ze daarin kan ondersteunen. Dit zou zich moeten uitmonden in tevredenheid en positieve (financiële) resultaten. Laten we echter niet vergeten dat de sleutel tot tevreden klanten tevreden medewerkers zijn. Dit vraagt om een wendbare organisatie. Een organisatie met medewerkers die knelpunten bespreekbaar (durven) maken omdat ze worden betrokken bij het oplossen van problemen, snel kunnen reageren op veranderingen en het werk of proces kunnen aanpassen.Dit is een schets van de ideale situatie, wat de vragen oproept: hoe verlopen de processen in jouw organisatie en hoe worden verbeteringen doorgevoerd? Hier kan je op één manier achter komen: Going to the Gemba!

“De sleutel tot tevreden klanten zijn tevreden medewerkers. Go to the Gemba!”

Tugba Mahmutogullari

Wat is Gemba

Go to the Gemba! ‘Going to the Gemba of ‘the Gemba walk’ is waarschijnlijk een van de termen die je eerder hebt gehoord binnen het Lean Management. Het Japans woord Genba (現場),vertaald naar het Engels als Gemba, staat voor ‘de werkvloer’. Daar waar maximale waarde voor de klant wordt gerealiseerd, door de medewerkers, met zo min mogelijk verspillingen. Oftewel dé plek waar mens én prestaties samenkomen.

Hoe zet je Gemba in

Zoek als leider de werkvloer op, het moment om met eigen ogen te zien hoe het werk gedaan wordt en problemen worden opgelost. Dit is tevens een mooi moment om als leidinggevende een relatie op te bouwen met je medewerkers.

Er zijn drie elementen waar je rekening mee dient te houden als je de Gemba op gaat. Deze zijn als volgt:

  • Go and see: Observeer het proces. Uit geen kritiek, maar blijf bij de feiten. Focus op onderwerpen die je eerder hebt uitgezocht om te onderzoeken, zoals bijvoorbeeld kwaliteit, productiviteit, efficiëntie, verspillingen etc.
  • Ask why: Treed in contact met je collega’s om de waardestroom (Het proces en de wijze waarop elke stap waarde toevoegt) te verkennen. Stel vragen op basis van je waarnemingen. Vergeet niet dat luisteren de lijm is die het team bijeenhoudt.
  • Respect people: Wees betrokken als leidinggevende. Bouw een relatie op met je medewerkers, die gebaseerd is op wederzijds vertrouwen. Respecteer je collega’s door een ondersteunende rol aan te nemen in plaats van een controlerende of sturende rol. Dit zorgt voor meer empowerment binnen het team.

De Gemba wordt pas goed afgerond als de bevindingen met de teamgenoten worden besproken. Dit is de manier om na te gaan in hoeverre de bevindingen kloppen en of de medewerkers zich hierin kunnen vinden. Op basis hiervan worden vervolgacties afgesproken zodat de cultuur van continu verbeteren blijft.

Heb jij hulp nodig bij het werpen van de juiste blik in een Gemba, of iemand die ervaren en als externe onbevooroordeeld kan kijken? Neem dan gerust contact met ons op!

Wanneer ga jij de Gemba op?

Laatste blogs

Het gebruik van de Ishikawa-methode

Continu verbeteren gaat niet vanzelf. Maar met behulp van de Ishikawa-methode kun je zelf gemakkelijk stappen zetten in het verbeteren…

Laat de klant aanwezig zijn in je organisatie.

Laat de klant aanwezig zijn in je organisatie, zodat je direct weet of je de klant tevreden stelt of bij…

© 2024 Alle rechten voorbehouden - Improvery -