Herken je een of meer van de volgende verschijnselen in jouw organisatie? Je bent vaak brandjes aan het blussen. Het lukt de organisatie niet om een constante kwaliteit te leveren. Het first-time-rightpercentage blijft al jaren steken. Medewerkers nemen geen eigenaarschap voor kwaliteit. Of iedereen doet zijn uiterste best en denkt heel goed bezig te zijn, maar de resultaten blijven uit. En wat je ook probeert, het lukt niet om duurzaam verbetering te brengen. Wat is hier aan de hand? Je organisatie is gestuit op een prestatieplafond.
Dat gebeurt veel organisaties vroeg of laat. En traditionele verbeterinitiatieven hebben dan helaas vaak weinig tot geen succes. Sterker nog: door de energie die ze kosten, neemt de druk op de organisatie alleen maar toe. De mensgerichte en integrale veranderaanpak van Improvery brengt hier verandering in. In onze aanpak staat het 5P-model centraal, als leidraad voor een gedragen analyse en duurzame prestatieverbetering.
Purpose – iedereen werkt samen aan dezelfde doelen
Performance – resultaten en doelen worden gehaald
Process – processen en producten/diensten voldoen aan verwachtingen van de klant
Problem Solving – problemen worden structureel opgelost
People – leidinggevenden en medewerkers zijn in staat continu te verbeteren
Zoals in het model aangegeven, beïnvloeden de vijf P’s elkaar.
Elke organisatie is anders en heeft daardoor ook andere behoeften. Het 5P-model houdt daar rekening mee. Het maakt gebruik van (onderdelen van) verschillende methodieken, zoals Lean, Six Sigma en Agile. Op basis van de problematiek en kenmerken van de organisatie is het mogelijk om de beste methodieken en tools voor de situatie te selecteren. Die staan ten dienste van de belangrijkste P: People. Want het zijn de mensen in de organisatie die het verschil maken!
Het onderdeel Purpose geeft de organisatie richting. Het geeft aan op welke zaken de focus moet liggen, maar ook welke zaken niet meer gedaan zullen worden. Met een duidelijke Purpose is het raamwerk opgezet voor de andere vier P’s.
Procesoptimalisatie is een logisch onderdeel van het onderdeel Process, maar deze optimalisaties moeten wel gebaseerd zijn op de verwachtingen van de klant en/of bijdragen aan de Purpose. We optimaliseren geen processen die helemaal niet bijdragen aan de klantwaarde of de doelstellingen. Die elimineren we liever zo snel mogelijk.
Het onderdeel Performance helpt iedereen in de organisatie om dagelijks bezig te zijn met het langetermijndoel. Onderling vertrouwen is een cruciale factor voor een succesvolle implementatie. Durf je inzichtelijk te maken waar het niet goed gaat?
Het onderdeel Problem solving betrekt zo veel mogelijk medewerkers bij het continu verbeteren van de organisatie. Er zijn medewerkers die het liefst gewoon hun werk doen, maar veel anderen bruisen van de verbeterideeën. Van hun inzichten en energie kan de organisatie dankbaar gebruikmaken. Als je daarbij de focus legt op het snel realiseren van kleine verbeteringen, dan breng je een echte verbetermotor op gang. Dat is de kern van continu verbeteren. Al die kleine verbeteringen samen leiden tot een groot resultaat.
People is het belangrijkste, maar ook het moeilijkste onderdeel om te implementeren. Hiervoor werken we veel aan onderling vertrouwen en openheid, maar ook aan feedback en persoonlijke ontwikkeling. Het onderdeel People zorgt voor een blijvende verbetercapaciteit in de organisatie!
In deze whitepaper lees je meer over ons 5P-model
Wil je meer weten over onze integrale aanpak en ons 5P-model? Laat het ons weten! Wij nemen dan contact met je op, we vertellen je er graag meer over!
Onze kennis
Met onze mengerichte en integrale veranderaanpak helpen wij jouw organisatie om betere prestaties te leveren. Ons 5P-model staat centraal in deze aanpak, als leidraad voor een gedragen analyse en duurzame prestatieverbetering.
Sectoren
Financiële Sector: Volksbank, Onderlinge, Stater, Rabobank
Publiek: Politie, Gemeente Amsterdam, GGD
Commercieel: Leaseplan, 5CA