Brandje blussen? Ga vissen! En neem Ishikawa met je mee.
Continu verbeteren gaat niet vanzelf. Maar met behulp van de Ishikawa-methode kun je, ook als beginner in LEAN, zelf gemakkelijk stappen zetten in het verbeteren van processen.
Waarom Ishikawa?
In plaats van brandjes blussen gaan we binnen Lean op zoek naar grondoorzaken, omdat het wegnemen van de grondoorzaak meer resultaat geeft dan het bestrijden van de symptomen. Met de Ishikawa-methode gaan we gestructureerd op zoek naar de achterliggende oorzaken van een specifiek probleem. Hiermee komen we tot de kern, wat weer helpt om te komen tot een duurzame oplossing. Dit kost wat tijd aan de voorkant, maar dit win je vervolgens ruim terug in tijd die niet meer nodig is om brandjes te blussen en in verbeterde kwaliteit doordat de basis beter staat.
Achtergrond
Het Ishikawa-diagram, ook wel visgraatdiagram, is een hulpmiddel om samen met je team verschillende mogelijke oorzaken van een probleem in beeld te brengen. Deze methode werd ontwikkeld door Kaoru Ishikawa. Hij zag dat de mensen in zijn fabriek vaak werden overweldigd door het grote aantal factoren dat van invloed was op een proces. Om dit makkelijker en overzichtelijker te maken, bedacht hij een eenvoudig en grafisch hulpmiddel om potentiële oorzaken van een probleem weer te geven.
Hieronder vind je de verschillende processtappen die helpen om tot structurele oplossingen te komen voor je probleem. De stappen worden toegelicht met een voorbeeld en een indicatie van tijden om de stappen te doorlopen.
Stap 1 – Het probleem
Stem samen met je team het probleem af waarop jullie willen verdiepen. Stel een concrete, eenvoudige zin van het probleem op. Zet dit probleem in de ‘kop’ van de visgraat. Neem hier 15 minuten voor.
Stap 2 – Brainstorm grondoorzaken
Brainstorm samen met het team de verschillende oorzaken van het probleem. Met doorvragen (5x why) maak je de grondoorzaken inzichtelijk. Doe dit individueel en neem hier 15 min. de tijd voor.
Stap 3 – Oorzaak categorieën en
Typische oorzaak categorieën in een Ishikawa zijn: mens, methode, machine, materiaal, omgeving, management, meting etc. De methode is oorspronkelijk van toepassing op productieprocessen, maar tegenwoordig wordt de methode breder toegepast, zoals de dienstensector. Afhankelijk van jouw sector en de gevonden grondoorzaken, bepaal je samen met je team de oorzaak categorieën die leiden tot het probleem. Trek hier 10 min. voor uit.
Stap 4 – Categoriseer
Nadat je team een lijst met grondoorzaken heeft opgesteld, ga je deze groeperen in de overkoepelende oorzaak categorieën. Doe dit weer individueel, neem hier 10 min. de tijd voor.
Stap 5 – Stemmen
Identificeer samen de belangrijkste oorzaken, waarbij alle deelnemers een x aantal stemmen mogen uitbrengen (bijvoorbeeld 5) op de verschillende oorzaken. Vervolgens kun je de oorzaken prioriteren naar het aantal stemmen. Vanuit deze lijst maak je gezamenlijk een keus met welke belangrijkste oorzaken je gaat beginnen om te verbeteren.
Stap 6 – Bepaal vervolgacties
Bedenk voor de belangrijkste grondoorzaken die je met het team hebt geïdentificeerd welke tegenmaatregelen nodig zijn om deze op te lossen. Bepaal hierin de acties, de verantwoordelijken en per wanneer de actie moet zijn uitgevoerd. Aanvullend kun je ook nog een moment bepalen wanneer je gaat kijken of de acties tot een verbetering hebben geleid.
Resultaat van de Ishikawa-methode
Door het volgen van de stappen uit deze methode, zul je zien dat je de grondoorzaken van je problemen kunt wegnemen en kunt komen tot een duurzame oplossing. Het is een waardevolle methode, waarbij de stappen en de structuur handvatten biedt om de complexiteit van elk probleem in korte tijd inzichtelijk te maken en samen met je team de processen te verbeteren.
Wil je meer weten over hoe de Ishikawa-methode je kan helpen je doelen te bereiken en iedere dag te verbeteren? En wil je leren hoe je deze toepast in de praktijk? Neem vrijblijvend contact met ons op!
Tip
Het programma ‘’Miro’’ is een goede tool om het visgraatdiagram gemakkelijk te visualiseren en te delen met teamleden.
Wij staan voor je klaar!
[email protected]Contactformulier
We nemen graag contact met je op!