Wil jij tevreden klanten? Denk als een peuter!

Als een peuter? Jazeker! Want peuters zetten kleine stapjes, elke dag. En ze leren hierbij van elke stap, zodat de volgende weer steviger is en meer richting geeft. Klinkt best logisch, toch? Toch doen we dit vaker niet dan wel. 

Doordat bedrijven traditioneel gezien producten of diensten ontwikkelen zonder directe klantfeedback, sluiten deze producten of diensten niet voldoende aan bij de klantverwachting. In dit proces ontstaat dan mogelijk verspilling, wat zonde is van de tijd en het geld dat ermee gepaard gaat.

Gelukkig gebruiken steeds meer bedrijven de Lean startup methode om er eerder achter te komen of nieuwe producten of diensten bij de behoeftes van hun klanten aanslaan. Bij startups kan hun hele bestaan er zelfs van afhangen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat tot wel 90 procent van de startende ondernemingen de reis naar succes niet haalt. De methode is echter niet alleen geschikt voor startende ondernemingen, maar ook voor bestaande bedrijven met nieuwe producten en innovaties.

De Lean startup is een methode waarbij producten niet worden bedacht vanachter een bureau, maar waarbij echte klanten worden uitgenodigd en hen wordt gevraagd om feedback.

Rogier Jansen
‘’De Lean startup methode dus. Oké. Maar wat heeft dat te maken met kleine stapjes?’’

De Lean startup is een methode waarbij producten niet worden bedacht vanachter een bureau, maar waarbij echte klanten worden uitgenodigd en hen wordt gevraagd om feedback. De klant geeft feedback op de prototypes, zogeheten Minimum Viable Products (MVP’s). Op basis daarvan wordt het product weer een beetje verder bijgeschaafd. De kern van deze methode is om snel te leren wat werkt en wat niet. Eerst een idee helemaal uitwerken en dan pas de markt opgaan, is een verspilling van tijd en geld. Je gaat dus minder bedenken en meer maken en doen. Je gaat de markt op met een prototype en test, leert en past aan, net zo lang totdat je een goed product of een gewilde dienst hebt.

En zo herhaalt deze cyclus zich. Niet een dag, niet een week, niet een jaar. Elke dag. Elke week. Elk jaar. Kleine stapjes dus, elke dag.

‘’Klinkt simpel, is dat alles?’’

Iets nieuws leren kost tijd en toewijding. Dit ervaren peuters onbewust. Wij zijn ons hier inmiddels van bewust en het is dan ook belangrijk om je met je team aan deze methode te verbinden. Met vallen en opstaan. Maar als dit eenmaal lukt samen met het team, dan staan doorbraken echt voor de deur!

Dus ga vandaag nog aan de slag en op naar groei!

Wil je de Lean startup methode graag verder bespreken? Neem gerust contact met ons op!

[email protected] 06-23952906

Improvery is een een Consultancy & Trainingsbureau gespecialiseerd in het helpen transformeren van organisaties naar meer resultaatgericht werken en het creëren van een cultuur van Continu Verbeteren.

Wij geloven dat resultaten altijd beter kunnen. Wij geloven ook dat resultaten niet alleen op de korte termijn effect moeten hebben, maar nog belangrijker zijn op de lange termijn. Met onze aanpak zorgen wij ervoor dat direct resultaat wordt geboekt, dat het resultaat blijvend is en dat de organisatie zelfstandig in staat is steeds verder te verbeteren.

Wij geloven dat veranderen mensenwerk is, dus richten wij ons vooral op het vergroten van de veranderkundige capaciteit van mensen.

Onze organisatie