Mythe 3 van 3;

Lean = inzicht in cijfers = controle op het individu

Och nee, daar heb je weer zo’n “verander en lean consultant”, die komt vertellen hoe wij ons werk moeten doen! Die komt vertellen dat we “gestandaardiseerd” moeten werken en ons in een keurslijf wil drukken. Dat we Lean & Mean moeten worden! En bovenal dat we ons werk niet goed doen en dat we efficiënter en effectiever moeten werken. Dat we nóg meer moeten vergaderen en elke dag een dagstart moeten houden waardoor ik niet aan mijn werk toe kom. De consultants zeggen het niet, maar eigenlijk zit erachter dat er kosten bespaard moeten worden en dat er in het personeelsbestand gesneden moet worden. Of ik dan even mee wil helpen aan mijn eigen ontslag… Het is net alsof we aan een kalkoen vragen wat we met kerst eten…

Dit zijn zomaar enkele voorbeelden van kritische geluiden die we horen op de werkvloer wanneer wij starten met een opdracht.

We meten prestaties en vergelijken, maar we doen dat om ervan te leren en niet om mensen op af te rekenen. In een Lean cultuur vragen we om open te zijn over waar je in je werk zoal tegen aanloopt, want daar leren we van en dat laat zien waar de verbetermogelijkheden zitten.

Arthur Pans

En ze hebben gelijk!

Helaas komen we maar al te vaak tegen dat deze mensen gelijk hebben. Dat er eerder trajecten zijn geweest die deze “mythes” niet hebben ontkracht maar extra hebben gevoed.
Doordat ze niet kijken naar wat er echt speelt op de werkvloer, ze niet echt luisteren naar de klantvraag, ze niet echt onderzoek wat hen belemmert om het elke dag een stapje beter te doen. Voor zichzelf, de klant en het bedrijf.
In trajecten zien we ook vaak dat er niet vertrouwd wordt op de kracht en talenten van de medewerkers die werken bij deze bedrijven. Aan ons de taak om wat mythes over Lean te ontzenuwen!

De afgelopen 2 weken en deze week ontzenuw ik steeds 1 mythe die te ronde gaat in de wereld van Lean. Dit zijn er maar een paar…, helaas zijn er vele mythes die de ronde doen…

Mythe 3: Lean = inzicht in cijfers = controle op het individu

Om continu te kunnen verbeteren, is het nodig om van alles te meten: productiecijfers, doorlooptijden, foutenpercentages etcetera. Het meest hardnekkige misverstand rond Lean is dat je als medewerker onder enorme druk zult komen te staan als dit soort cijfers bekend worden. Als mijn productiviteit straks lager blijkt te zijn dan die van mijn collega dan kan ik wel inpakken!

Mensen die onzeker zijn over hun prestaties, zijn bang dat ze er last van krijgen als ze minder blijken te presteren dan anderen. Of dat ‘hun kop eraf gaat’ als ze een fout melden. Mensen die uitstekend presteren zijn juist bang dat dit niveau voortaan altijd van ze verwacht zal worden. En iedereen is bang dat het voortdurend hoger leggen van de lat (wat wel degelijk de bedoeling is) leidt tot een steeds toenemendere druk op medewerkers.

Maar stel je eens voor dat de mythe waarheid zou zijn… Stel je voor dat we Larissa inderdaad gaan bestraffen als zij meldt dat ze een fout heeft gemaakt. Het is niet moeilijk te bedenken wat het gevolg zou zijn: Larissa zal haar fouten nooit meer bekend maken– en de collega’s van Larissa ook niet… Of stel dat George er last mee krijgt dat zijn productiecijfers te laag zijn. Dan zal George gegarandeerd zijn cijfers gaan oppoetsen – net als alle collega’s van George. Zo komt er van continu verbeteren weinig terecht…

Waar we naartoe willen is dat Larissa haar fout wél meldt, om twee redenen: ten eerste om de fout snel te kunnen herstellen, en ten tweede om herhaling te voorkomen. Daarvoor moeten we erachter komen wat de fout heeft veroorzaakt. Negen van de tien keer zal de fout namelijk het gevolg zijn van zaken als miscommunicatie, onduidelijkheden of overdrachtsproblemen. Die moeten wij dus aanpakken, en niet Larissa.

En prestatieverschillen tussen collega’s dan? Die hebben soms met aanleg of inzet te maken, maar eigenlijk veel vaker met verschillen in aanpak. Die verschillen in aanpak zijn natuurlijk heel interessant om het over te hebben met elkaar, want zo kan iedereen zijn prestatie verbeteren. Er zijn zelfs leidinggevenden die om die reden niet werken met individuele KPI’s maar met team-KPI’s: een heel sterke stimulans voor collega’s om elkaar te gaan helpen.

Kortom, we gaan inderdaad prestaties meten en vergelijken, maar we doen dat om ervan te leren en niet om mensen op af te rekenen. In een Lean cultuur vragen we daarom om open te zijn over waar je in je werk zoal tegen aanloopt, want daar leren we van en dat laat zien waar de verbetermogelijkheden zitten. Hier speelt de leidinggevende uiteraard ook een belangrijke rol in. Hoe gaat de leidinggevende om met fouten? Hoeveel ruimte geeft de leidinggevende om te verbeteren en in hoeverre faciliteert de leidinggevende om het elke dag een stapje beter te doen.

Er zijn nog veel meer mythes die de ronde doen over Lean. Mocht je tegen een van de mythes aan lopen en hier over willen sparren, neem dan vooral eens contact op met een van onze Improverianen. Zij kunnen je als geen ander de ware aard van Lean & Continu verbeteren uitleggen!

Meer weten over Lean werken? Neem contact op met Arthur!

[email protected] 06 – 52625722

Improvery is een een Consultancy & Trainingsbureau gespecialiseerd in het helpen transformeren van organisaties naar meer resultaatgericht werken en het creëren van een cultuur van Continu Verbeteren.

Wij geloven dat resultaten altijd beter kunnen. Wij geloven ook dat resultaten niet alleen op de korte termijn effect moeten hebben, maar nog belangrijker zijn op de lange termijn. Met onze aanpak zorgen wij ervoor dat direct resultaat wordt geboekt, dat het resultaat blijvend is en dat de organisatie zelfstandig in staat is steeds verder te verbeteren.

Wij geloven dat veranderen mensenwerk is, dus richten wij ons vooral op het vergroten van de veranderkundige capaciteit van mensen.

Onze organisatie